Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 januari 2008

Foto’s en beelden voor elkaar gemaakt

VOORHOUT – Fotografische pronkstukken van Fotogroep X-65 Noordwijk en beeldhouwwerken van Willy Zuijderduijn zijn tot en met 13 maart te bewonderen in het bestuurscentrum van Voorhout. Voor de laatste keer kunnen kunstminnaars genieten van werken die door de Stichting Werkgroep Kunstpromotie Voorhout zijn geselecteerd en opgehangen. De Noordwijkse wethouder van cultuur, Ton van Rijnberk, verrichtte de officiële openingshandeling.

De bezoeker kan zich laten verrassen door een brede variatie aan foto’s over vergezichten, natuurmomenten en personen. Het is nooit gemakkelijk om dit soort kunstuitingen in een expositie te combineren met beeldhouwwerken, maar toch is juist dit de organisatoren van de Werkgroep Kunstpromotie gelukt. Het beeld ‘De Tulp’ past haarfijn bij het daarboven gehangen schilderij; ze lijken voor elkaar gemaakt te zijn.

Zuijderduijn vertelt: “Dit is geloof ik mijn zesde expositie. Ik heb een fulltime baan, dus niet veel tijd om kunst te maken. Ik houd me alleen bezig met het abstracte beeldhouwen, waarbij ik de lijnen aangeef. Inderdaad, ik volg de stijl van het weglaten.” Zeven jaar geleden is de passie voor het beeldhouwen bij haar ontstaan: “Ik kreeg een stuk steen in mijn handen en dat was een openbaring voor mij. Met ieder beeld dat hier tentoongesteld staat, heb ik wel wat. Die Tulp bijvoorbeeld, verkoop ik niet, want dat is een pronkstuk van me.”

Ook Nico van den Berg, voorzitter, en Edgar de Vries, penningmeester, van X-65 zijn enthousiast: “Dit is de tweede keer dat we hier in Voorhout exposeren. We zijn een club met 22 leden tussen 40 en 70 jaar en onze leden hebben allemaal hun eigen stijl. Iedere maand geven we de mensen een thema of opdracht mee om hierover een foto te maken. Voor deze expositie hebben we de leden gevraagd hun beste foto’s te selecteren. Hier hebben wij de topstukken uitgezocht; in totaal 33 foto’s.”