Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 januari 2008

Feestje voor fine fleur

Carlo en Sjoerd maken zich op voor debutantenbal

NOORDWIJK – In hotel Huis ter Duin wordt op zaterdag 2 februari voor de 41ste keer het Oostenrijkse Debutantenbal georganiseerd. Op deze avond dansen 32 jongens en meisjes (18+) de Weense wals, Engelse wals en de Hofdans. Het is niet zomaar een feestje, want op deze avond is alleen maar de fine fleur uitgenodigd. Dames van keurige komaf oefenen al weken met Adelborsten en nu al bloeit de liefde hier en daar op.

Door Joep Derksen

Carlo van Diggele (18) en Sjoerd (21) zijn beide Adelborst en kijken uit naar een evenement dat zonder twijfel een van de hoogtepunten van hun jaar wordt. Sjoerd legt uit waarom hij hieraan meedoet: “Toen ik hierover hoorde, leek het me een unieke gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik kreeg deze kans omdat ik Adelborst ben: sinds augustus vorig jaar ben ik bij de marine, in opleiding voor officier van de administratie.” Hij vervolgt: “Ik had totaal geen ervaring met dansen, afgezien van een gymles, maar ondertussen heb ik tien danslessen gehad, samen met mijn danspartner: het damescomite regelt dit allemaal tot in de puntjes.”

De beiden laten een brochure van het Debutantenbal zien. Volgens de regels dienen de meisjes gekleed te zijn in een lange witte mouwloze jurk, witte lange handschoenen te dragen die tot net over de elleboog reiken, witte schoenen te dragen en het geheel afgewerkt te hebben met een diadeem. De jongens behoren in een zwart rokkostuum met een witte strik te gaan, of gekleed te zijn in een gala-uniform, waarbij ze zwarte (gepoetste) schoenen en witte handschoenen dragen. Een uitgebreide lijst van VIP-genodigden laat zien dat het Debutantenbal ‘The place to be’ is: zo zullen deze avond de Commandant der Strijdkrachten Dick Berlijn en de staatssecretaris van economische zaken, F. Heemskerk, aanwezig zijn.

Huwelijksmarkt

Gaat het nu om het dansen, een meisje te ontmoeten, of gaat het bij dit debutantenbal om de juiste contacten te leggen? Sjoerd: “Het is geen huwelijksmarkt meer zoals het vroeger was, al kun je hier natuurlijk altijd de vrouw van je dromen ontmoeten. Het is een kans voor jonge mensen om jezelf in beeld te krijgen, want er komen heel wat hoogwaardigheidsbekleders, waarmee je op die avond gemakkelijk kennis kunt maken.” Van Diggele had het zo nog niet bekeken: “Ik ga ernaar toe om een gezellige tijd te beleven en dat gaat zeker lukken!”