Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 december 2007

Nooit meer voor gek staan langs de snelweg

STREEK – De cursus Pech Onderweg van de Volksuniversiteit Voorhout mag zich verheugen in een grote populariteit en de leerlingen zijn enthousiast over de wijze waarop docent Wim Verhart hen de technische basiskennis van hun stalen ros bijbrengt.

Door Joep Derksen

Verhart legt uit wat de cursus inhoudt: ‘Ik begin puur met de basis en geef in de eerste les de theoretische achtergrond, zoals hoe een motor werkt. De meeste van mijn leerlingen horen dan voor het eerst dat 16V staat voor 16 kleppen (de V staat voor Valves, het Engelse woord voor kleppen, red.). Vervolgens leer ik hen onder meer dingen als hoe je een motorkap open krijgt, waar een reservewiel ligt en hoe je een wiel of een lampje moet vervangen. Maar ook het verwisselen van een ruitenwisserblad, het controleren van het oliepeil of het winterklaar maken van de auto, zijn onderdelen van de cursus. Deze lessen worden allemaal gevolgd bij Bierman aan de Keyserswey 91 in Noordwijk.’

Enkele van de cursisten zijn Myrte de Geus, Annemieke Verburg, Peter Wietsma, Anitha Schrijver en Petra Houben. Myrte vertel over de reden waarom ze deze cursus volgt: “Ik wil niet voor gek staan langs de weg als er iets kleins is met de auto.” Peter vult aan: “Dit jaar reed ik met de auto door Frankrijk en Spanje en ik besefte dat ik wanneer ik een lekke band zou krijgen, geen idee had wat ik zou moeten doen.”

Verhart neemt de cursisten mee naar hun auto’s en geeft direct al handige tips: “Als het ’s nachts gaat vriezen, kun je de avond ervoor een pleister plakken op het deurslot. Als je dat niet doet en het slot is de volgende dag bevroren, dan moet je er nooit warm water overheen gooien, want warm water bevriest veel eerder.” De cursisten controleren het luchtfilter en de accu en horen de vermanende woorden van Verhart: “Veeg niet je vingers aan je broek af, want dan krijg je er accuzuur op.”

Voor de lezers van dit artikel heeft Verhart ook enkele tips: “Als je een band verwisseld, zorg er dan altijd voor dat je de reserveband of de oude band onder de auto zet. Want als de krik onverhoopt wegvalt, dan komt de auto niet boven op jou, maar op de band terecht. Zorg er daarnaast voor dat je een goede krik en houten plankje hebt en een deken waarop je kunt zitten.” Hij bekijkt de sleutelbos van de journalist: “Kijk, dat is helemaal fout, want je hebt hier ook allerlei andere sleutels aan zitten. Hierdoor slijt het contact teveel en moet je uiteindelijk het startslot laten vervangen en dan ben je heel duur uit.”

De cursisten zijn zo enthousiast over hetgeen ze leren dat ze nog drie extra lessen wilden volgen, zo laat Verhart weten. “Mensen die ook deze cursus willen volgen, kunnen zich aanmelden bij de VU Voorhout en vragen naar mevrouw Anja van Haaster via telefoonnummer 0252 220 955.”