Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 november 2007

Slot Teylingen speelt hoofdrol in roman

STREEK – Het kasteel van Teylingen speelt een belangrijke rol in de nieuw verschenen roman ‘Het ongetemde zeewijf’, dat verhaalt over de bekende mythe over een meermin die in het jaar 1403 uit het Purnermeer wordt gevist. Schrijfster Clarie Knispel uit Edam vertelt over haar eerste boek.

Door Joep Derksen

“Het verhaal over het ongetemde zeewijf is al door 42 schrijvers beschreven, maar was nooit compleet. Daar kwam ik achter na anderhalf jaar zoeken in bibliotheken en archieven. Ik ben me gaan voorstellen wat er gebeurd zou zijn als deze sage werkelijk zou zijn gebeurd. Iedereen wil zo’n wijf namelijk hebben als ze denken dat er werkelijk een meermin gevangen zou zijn geweest. In het originele verhaal wordt het wijf gevangen, zit een tijdje in Edam en vervolgens komen de hoge heren uit Haarlem haar opeisen. Dan stopt het verhaal. Ik ga in mijn boek juist verder en leidt de lezer van Edam langs plaatsen als Haarlem, de kuststreek, Oudewater, de abdij van Egmond, Kasteel Brederode en het Slot van Teylingen met haar bewoners; de jeugdige Jacoba van Beieren en haar vader, graaf Willem VI.”

Ze vervolgt: “Die twee spelen een heel belangrijke rol in het boek. Jacoba wordt als enige dochter van de graaf heel verwend, want hij is gek op dat kind. Zowel hij als Jacoba willen in de roman de zeemeermin hebben. Jacoba beschouwt het wijf meer als speeltje, maar de graaf ziet die meermin als een middel om zijn macht te vermeerderen in de twisten tussen de Hoeken en Kabeljauwen, die dan plaatsvinden.”
Het boek is een combinatie tussen feit en fictie, zo legt Knispel uit: “Alles wat je erin leest is ook echt gebeurt. Tegelijkertijd krijg je op speelse wijze met echte geschiedenis te maken, maar niet dat je denkt: ‘gut, gut wat een droge kost’. Je leert tegelijkertijd heel veel over hoe het was in die tijd: riddertoernooien, ridderfeesten en je krijgt echte achtergrondinformatie hierover. De lezer krijgt een inkijk hoe het was voor de mensen die ermee te maken hadden.” Knispel besluit: “Ik heb alleen maar positieve reacties ontvangen. De mensen die het gelezen hebben, zeggen: ‘Het is leuk om te lezen en tegelijk leerzaam en spannend.’ Mijn boek is op dit moment nog niet verkrijgbaar in een boekenzaak in de Duin- en Bollenstreek, maar wel via de website: www.hetongetemdezeewijf.nl.’