Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2007

Meerderheid TOV-ondernemers voor invoering ‘freeriderstax’

Discussieavond in Panorama Tulipland matig bezocht

TEYLINGEN – Niet meebetalen, maar wel meeprofiteren. Dat moet niet kunnen, was de conclusie tijdens de eerste openbare discussieavond over het invoeren van een extra ondernemersbelasting, de zogeheten ‘freeriderstax’. De avond, afgelopen dinsdag in Panorama Tulipland, trok veertig ondernemers en politici. Drie vertegenwoordigers van de steden Helmond, Leiden en Rotterdam vertelden over hun versie van een freeriderstax, met als doel om het binnengebied of centrum drastisch te verbeteren.

Door Joep Derksen

De avond was georganiseerd door de VVD, TOV (Teylingen Ondernemers Vereniging), Kamer van Koophandel en Rabobank. In totaal hadden 1.100 bedrijven en instellingen een uitnodiging ontvangen om naar deze informatieavond te komen. De opkomst van zo’n 40 ondernemers en politici mocht dus matig worden genoemd.

De eerste spreker, Thieu de Wit, sprak over het Helmond City Management (HCM) dat hij had opgezet: “Helmond had 25 jaar niets aan het centrum gedaan en dat is een blunder, want het centrum is het visitekaartje van alle dorpen en steden. Bij de introductie van HCM stelden we dat alles wat een centrumvoorziening is, ook alleen in het centrumgebied komt. In de andere wijken komen alleen de noodzakelijke voorzieningen. We zorgden voor verbetering van de infrastructuur, bereikbaarheid, veiligheid, parkeren en evenementen. Als het centrum er goed uit ziet, is dat goed voor de ondernemer en stijgt de waarde van het pand.” Om dit alles te bekostigen, betaalden de ondernemers reclameheffing en de gemeente droeg 50.000 euro bij (25% van de totale opbrengst).

Uit nood geboren

Voormalig wethouder van financiën in Leiden, Rogier van der Sande, vertelde dat hij in het begin tegenstander was van de invoering van het zogeheten centrummanagement. De ondernemers vroegen daar echter om een OZB-verhoging om postcodegewijs het opgebrachte geld weer in te zetten. Van der Sande: “Het geld dat de bedrijven in een bepaalde wijk of straat samen opbrachten, wordt dus ook alleen maar gebruikt in datzelfde gebied. Dit idee is ontstaan om de freeridersproblematiek aan te pakken. In de Havenstraat waren maar 13 ondernemers lid van de ondernemersvereniging en er was een algemeen gevoel van ‘Het heeft toch geen zin’. Het ondernemersfonds is dus uit nood geboren.” De verhoging van de OZB voor niet-woningen leverde echter 850.000 euro op. Enthousiast geworden door dit succes besloot Leiden ook een reclamebelasting in te voeren “omdat we geld tekort kwamen. Tot onze verrassing vonden de ondernemers dat helemaal niet prettig.” Guus van der Werff, directeur ondernemersfederatie Rotterdam City informeerde de aanwezigen dat zijn stad vooral bezig is geweest om de jarenlange overlast van junks, criminaliteit en hondenpoep te bestrijden.

Sluier

Desgevraagd vertelde Homan welk model hem het beste beviel. Volleerd politicus als hij is, liet hij alle opties open en noemde de voordelen van iedere versie op. Ook lichtte hij een puntje van de sluier: “Als de gemeente de OZB met 7% verhoogt, dan kun je aan de bak. 5% is namelijk wel erg laag. We moeten dit echter in zeer nauw overleg met TOV Teylingen regelen en de inkomsten vloeien een op een terug naar de ondernemers.”
Souffleur Ard van der Steur vroeg het publiek of ze voor of tegen de invoering van de freeriderstax voor ondernemers waren. De overgrote meerderheid van de TOV-ers vond het een tof idee. Er zaten echter geen ondernemers in de zaal die geen lid van de TOV waren, dus hun visie werd niet gehoord. Wethouder Homan heeft in ieder geval voldoende om na te denken over de volgende stappen voor het invoeren van de freeriderstax.