Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 september 2007

Natasja Kruts bekroond als beste ‘groenteman’

VOORHOUT – De beste groenteman van Nederland is een vrouw en zij woont in Voorhout! Natasja Kruts (36) versloeg al haar collega’s voor het tweede achtereenvolgende jaar: haar liefde voor het vak, vernieuwingsinitiatieven en oog voor detail vormden de winnende combinatie.

Door Joep Derksen

Over de voornaamste reden waarom Kruts weer deelnam aan deze competitie, op het gevaar af dat ze niet nog een keer op de eerste plaats zou eindigen is ze duidelijk: “Ik wil bereiken dat meer groenteboeren eraan meedoen om met meer waardering en trots in hun zaak te staan. Wij verkopen namelijk de meest gezonde spullen en dat mag best eens gezegd worden!” Ze deelt ook onmiddellijk haar succes: “Ik heb het vak van mijn oudere broer geleerd, die iedere woensdag en zaterdag op de Botermarkt in Leiden staat met zijn zaak.”

Kruts heeft haar zaak in 1993 zelf opgestart en met haar ouders die ook altijd al in de groente en fruit hebben gezeten, was dit een logische stap. “Je bent van jongs af aan bezig met fruit en groenten en bent voor en na schooltijd in de zaak. Ik leid mijn zaak zelfstandig en geef werk aan circa 10 personen. Dagelijks bezoeken tussen de 300 en 600 klanten mijn zaak. Soms vragen mensen me wel eens hoe ik dat allemaal aankan, als vrouw alleen, maar voor mij is het heel normaal: ik doe niet anders.”

De winnares won de prijs met de door haar gemaakte fruitsalade: “Ik pakte dat op een heel andere manier aan dan de andere finalisten. Zij maakten heel grote bakken met fruitsalade, maar ik verpakte mijn huzarensalade juist in kleine bakjes die afzonderlijk verkocht kunnen worden. De jury vertelde me dat dit ook precies was zoals ze het graag zien.” Is Kruts perfectionistisch? “Heb je niet een wat vriendelijker term? Ik ben altijd streng voor mezelf en heb oog voor detail, dat wel. Ik let op de kleine dingetjes en wijs mijn personeel er bijvoorbeeld op dat ze geen eten en drinken in het oog van de klant mogen laten staan.”

Kruts heeft een ‘ambulante handel’, wat betekent dat ze op verschillende dagen op verschillende locaties staat. Iedere woensdag is ze te vinden op het Wilhelminaplein in Naaldwijk. Op donderdag in het winkelcentrum De Koperwiek in Capelle a/d IJssel, vrijdags in winkelcentrum Rokkeveen te Zoetermeer en zaterdag in ’t Stadshart, ook in Zoetermeer.

Sinds twee weken heeft Kruts een zelfkeuzeconcept ingevoerd in haar winkel, waar ze naast de vele bekende groente- en fruitsoorten ook aparte waren verkoopt zoals rode spruiten en paarse bloemkolen. De zelfkeuze bevalt haar en de klanten uitstekend: “De mensen mogen zelf kiezen en pakken en dat willen ze ook graag. Juist door dit concept heb je meer contact met de klanten, want ze kunnen ook zelf hun keuze maken. Maar ik blijf zorgen voor de mensen die geholpen willen worden, hoor!”

Voor meer informatie:
www.bestegroenteman.nl en www.kruts.nl.