Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 september 2007

“Aankoop tweede huis staat of valt met het buikgevoel”

Marc Beuk van de bussen in het onroerend goed

NOORDWIJK – Op zaterdag 29 en zondag 30 september organiseert Mare Vista Real Estate, eigendom van Marc Beuk; telg van de bekende Noordwijkse familie, een informatiedag over het bezitten van een tweede huis in Turkije of Spanje. Het bedrijf heeft in Turkije een aantal bouwprojecten lopen in de omgeving van Alanya, Bodrum, Fethiye, Dalaman en Göcek.

Door Joep Derksen

Volgende week wordt Beuk veertig en hij reflecteert in het interview over zijn keuzes in het leven. “Van jongs af ben ik opgegroeid tussen de wielen, auto’s en bussen en heb opleidingen gevolgd, die van nut zouden zijn wanneer ik in het familiebedrijf zou komen te werken. Ik ben in veel landen geweest, zoals Spanje, Italië, Amerika en Zweden en heb verschillende talen gestudeerd. Bijna tien jaar lang heb ik bij Beuk Travel gewerkt en eind 1999 heb ik een sabbaticaljaar opgenomen. Ik wilde voor mezelf weten, wat ik nu precies wilde met mijn toekomst. Het was op dat moment voor mij duidelijk dat ik wilde stoppen binnen het familiebedrijf en dat is in zeer goede harmonie gegaan.”

Sabatical

“Ik had echter geen idee wat ik wilde en ben naar Spanje gereden om daar een jaar te wonen. Maar na twee maanden was ik het sabaticallen een beetje zat en dacht: ‘Ik moet nog tien maanden!’ Begin 2000 waren second homes een booming business in Spanje en ik ben begonnen om mensen te begeleiden naar projecten en hen te informeren. Dit mondde uit in het bedrijf Mare Vista Real Estate, dat mensen in contact bracht met nieuw te bouwen huizen en appartementen in de Costa del Sol. We richtten ons op zowel de Nederlanders die een tweede huisje voor zichzelf wilden hebben als diegenen die een goede investeringsmogelijkheid zagen.”

Mare Vista bedacht een aantrekkelijke formule, waarmee het vertrouwen van veel klanten gewonnen werd: “De mensen doen in Spanje een aanbetaling van 20% en het resterende bedrag wordt betaald bij oplevering. Er hoeven dus geen tussentijdse betalingen plaats te vinden. Als het project niet volgens de bouwregels opgeleverd wordt, krijgt de aannemer zijn geld niet.”

Enkele jaren geleden zocht Beuk naar een nieuwe markt voor second homes en die vond hij in Turkije: “Hier moet je gecertificeerd zijn door de Turkse overheid om überhaupt woningen te mogen verkopen. De regering heeft ons dit vertrouwen gegeven en ook in Turkije bieden we het concept van aanbetaling en koop bij oplevering aan, maar dan vanwege de Turkse regelgeving in een verhouding 30% aanbetaling en 70% bij oplevering. In ruil voor de 30% aanbetaling krijgt de koper een bedrijfsobligatie, die garandeert dat de investeerder zijn geld terug krijgt, als er niet wordt opgeleverd volgens de contractvoorwaarden.”

Betrouwbaar

Turkije is toch een land waar veel mensen met op zijn minst opgetrokken wenkbrauwen naar kijken. Is dat allemaal wel zo betrouwbaar? “Absoluut! Veel mensen die nog nooit in dit land zijn geweest hebben vooroordelen, maar als ze dan in Turkije geweest zijn, staan ze versteld van de gastvrijheid. Natuurlijk moet je goed opletten: wij doen zaken met drie gerenommeerde bedrijven, die ook actief zijn in onder meer hotels, bioscopen en benzinestations. Nog altijd zijn er mensen die onroerend goed kopen van een taxichauffeur, terwijl achteraf blijkt dat dit pand niet bestaat, of dat die chauffeur niet de eigenaar is. Ik ben van een familie wiens bedrijf een koninklijk predikaat heeft en wil de mensen ook altijd recht in de ogen kunnen kijken. Ik houd me niet bezig met projecten waar ik zelf niet het volste vertrouwen in heb.”

Mensen die willen weten wat voor appartementen en woningen Mare Vista aanbiedt, kunnen de expositie in het Golf Centrum Noordwijk bezoeken. Op deze informatieve bijeenkomst kunnen vragen gesteld worden over de diensten die het bedrijf aanbiedt, wat er bij komt kijken om een tweede huis te hebben en wat de eventuele valkuilen zijn. Marc Beuk geeft met zijn team uitleg over wat de mogelijkheden zijn.

Sfeer

En er wordt zeker niet vanaf een foto verkocht: diegenen die geïnteresseerd zijn, kunnen voor 149 euro afreizen naar de locatie waar het huis staat dat hun interesse heeft gewekt. Dan kan zo’n drie of vier dagen rondgekeken worden om te zien of in het project geïnvesteerd wordt. Beuk: “U krijgt een persoonlijke sales representative toegewezen, die Nederlands spreekt en u rondleidt. We doen geen timesharing concept! Dat is heel belangrijk om te weten. U gaat er geheel ongebonden heen, laat u goed voorlichten en snuift de sfeer op. Maar laat je niet op een roze wolk wegdrijven, ook al ben je nog zo enthousiast. Daarom hebben we het systeem van een optionele reservering: als u in de locatie geïnteresseerd bent, heeft u na terugkomst in Nederland nog een extra week de tijd voor de definitieve beslissing.”

Moet je een miljonair zijn om een tweede huis te kunnen bezitten? “Helemaal niet, maar je moet er wel van overtuigd zijn dat je het ook kunt betalen. Als je er onrustig van wordt, dan moet je het niet doen, want alles in het leven staat of valt met het buikgevoel.” Beuk vervolgt: “We hebben bijvoorbeeld projecten waarbij je al een aanbetaling doet vanaf 25.950 euro. Voor 85.000 heb je dan al een appartement op een eerste klas locatie van meer dan 100 m2. Onze woningen zitten op allerlei verschillende plekken: bij het strand of aan de golfbaan, maar altijd met alle faciliteiten bij de hand: binnenzwembaden, restaurant, sportcentrum, supermarkt, 24-uurs toezicht. Ook liggen alle projecten aan en in een badplaats. Daarnaast helpen wij de mensen om hun appartement te verhuren wanneer ze er niet zelf gebruik van maken. Dit doen we dus niet tegen commissie, maar beschouwen we als onderdeel van de after sales service.”

De informatiebijeenkomst vindt plaats bij: Golf Centrum Noordwijk, Van Berckelweg 32, Noordwijk. Datum: zaterdag 29 en zondag 30 september, op beide dagen van 11:00 uur – 17:00 uur. Voor meer informatie:
www.marevista.nl.