Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 augustus 2007

‘Pompoenen zijn leuk’

NOORDWIJK – ‘Ik heb wat met pompoenen: ze zijn gewoon leuk’. Marga Salman (49) verklaart waarom ze al sinds mei bezig is met de voorbereidingen voor de Pompoenfair die op zaterdag 15 september aan de Florahof wordt gehouden. Het is de eerste en tot nu toe enige pompoenmarkt in de regio, waarbij voor alle leeftijden activiteiten plaatsvinden.

De ouders van Salman hadden een boerderij en ‘die wortels blijven kriebelen’, zo legt ze uit. ‘Sinds enkele jaren heb ik een eigen groentetuin waar ik pompoenen kweek. Die leg ik dan, samen met wat kalebassen, voor mijn deur.’ Op een dag besloot Salman dat het tijd wordt voor een leuk evenement in Noordwijk en kwam ze op het idee om een pompoenmarkt te houden. Maar dan wel in de vorm van een gezellige boerenmarkt, waar naast het aanbod van honderden pompoenen en sierkalebassen, ook allerlei activiteiten voor jong en oud kunnen worden ondernomen.

Happening
Zo kunnen de kinderen in workshops zich uitleven op kalebassen en pompoenen om er prachtige bloemenhouders van te maken. Een schilderes gaat een koe schilderen en er zijn allerlei lekkernijen van de boerderij verkrijgbaar, zoals honing, jam, kaas en groente. Natuurlijk kunnen ter plekke ook pompoenen en sierkalebassen gekocht worden, om ze voor de eigen deur te plaatsen. Salman: ‘Maar het allerbelangrijkste is, dat het gewoon een gezellige happening wordt. Alle activiteiten maken we nog niet bekend, maar ik zou zeggen: kom maar kijken en zie wat voor een feest het wordt!’

Wratjes
Salman: ‘Sierkalebassen kun je niet eten; die zijn daar veel te zuur voor, maar wist je dat je van pompoenen allerlei lekkere dingen kunt maken? Zo heb je pompoenensoep, pompoenencake, pompoenensap, pompoenentaart en pompoenenchutney. Voor de liefhebbers heb ik enkele recepten klaarliggen.’ Wat vindt de organisatrice nu zo leuk aan sierkalebassen? ‘Dat is makkelijk: wanneer je de zaadjes hiervan in de grond stopt, weet je nooit wat voor kalebassen je krijgt. Ze komen boven de grond in allerlei verschillende kleuren, de een heeft wratjes en de ander is weer puntgaaf.’

De Pompoenfair vindt plaats op zaterdag 15 september, van 10:00 tot 17:00 uur op het Florahof in Noordwijk. Voor meer informatie kan Marga Salman na 19:00 uur gebeld worden: 071 361 4624.