Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 augustus 2007

‘Als een scheidsrechter niet consequent is, krijgt hij moeilijkheden’

NOORDWIJK - Dick Prook (52 jaar) is scheidsrechterscoördinator voor VV Noordwijk. Hij begeleidt 20 scheidsrechters en heeft een nieuwe cursus opgezet om meer jeugdleden te enthousiasmeren voor het scheidsrechtersvak. ‘Ik heb bij Noordwijk de boel op poten gezet waar het gaat om het scheidsrechtergebeuren.’

Dick: ‘Na het overlijden van Cor Wouters is het scheidsrechterverhaal hier redelijk in het slop geraakt. In het eerste jaar dat ik de uitdaging aanging om dit op te pakken ben ik bezig geweest met puinruimen. Ik heb het scheidsrechtersbestand geschoond en heb bij de KNVB aan de bel getrokken om aandacht te schenken aan de verenigingsscheidsrechters.’

Zelf heeft Dick 15 jaar lang wedstrijden voor de KNVB gefloten en als zodanig kent hij het klappen van de communicatiezweep met deze organisatie ook een beetje. Hij vertelt over de goede ontwikkelingen: ‘Nadat de KNVB jarenlang geen aandacht voor verenigingsscheidsrechters heeft gehad, zien ze nu in dat ze niet meer zonder kunnen. De KNVB biedt nu cursussen en spelregelavonden aan. Verenigingsscheidsrechters krijgen voortaan ook hun eigen KNVB-pasje.’

Binnen VV Noordwijk is Dick hard bezig om meer mensen te enthousiasmeren voor het fluitwerk. Op een cursus eerder dit jaar bracht hij 12 jongeren de elementaire kennis bij van het scheidsrechter zijn en nog altijd fluiten tien van hen met veel plezier enkele van de wedstrijden op zaterdag. Dick: ‘Mijn doel is om de mensen van onderaf op te leiden, niet van bovenaf te bepalen. Elk jaar wil ik de jeugd stimuleren om scheidsrechter te worden en hopelijk gaan ze dan op hun 16de een BOS-opleiding (Basis Opleiding Scheidsrechters, red.) volgen.’ Hij vervolgt: ‘Ik wil zoveel mogelijk scheidsrechters. Selectiespelers van A1, B1 en C1, die alle voordelen hebben van een selectieteam zoals gesponsorde tassen, jassen en begeleiding, moeten wat terugdoen voor de club. Dat kan zijn het assisteren van een trainer of het scheidsrechter zijn. De jeugd moet beseffen dat het niet alleen gaat om ontvangen, maar ook om geven. De club zelf kan dan bijdragen met cursussen en bijeenkomsten om dat te bereiken.’

Wat is er zo fijn aan om scheidsrechter te zijn? ‘Elk spelletje heeft zijn regels, want zonder regels gaat het niet. Het is juist het leuke om als scheidsrechter die regels zo te interpreteren dat iedereen het naar zijn zin heeft. Een speler is niet belangrijker dan een scheidsrechter en vice versa. Je speelt met 25 man en ik tel na de wedstrijd altijd hoeveel mensen mij een hand geven. Kunde, conditie en een natuurlijk overwicht bepalen de kwaliteit van de scheidsrechters. Als meer dan de helft van de spelers me een hand geeft, heb ik voor mijn gevoel een goede wedstrijd gefloten.’

Hij vervolgt: ‘Natuurlijk heeft men wel eens last van agressie, maar mijn motto is: je moet weten waar goochem woont. De ene keer moet je een gele kaart trekken om het spel te redden en een andere keer moet je mensen bij elkaar roepen. Maar consistentie is het toverwoord. Als een scheidsrechter niet consequent is, krijgt hij moeilijkheden. Zelf ben ik een strikte fluiter en dat moet wel, anders wordt er over je een gelopen. Je moet er als scheidsrechter altijd voor zorgen dat je het heft in eigen handen houdt.’

Dick maakt van de gelegenheid gebruik: ‘Ik zoek een sponsor voor het scheidsrechterskorps van VV Noordwijk. Je kunt dan denken aan shirtreclame, en een wekelijkse vermelding in de Assist, ons clubblad. Shirts, broeken, kousen en schoenen kunnen gesponsord worden. Bedrijven die interesse hebben, kunnen met mij contact opnemen: T: 06 2847 3770, E:
dickyp55@hotmail.com.’