Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juni 2007

Tweehonderd lopers weerstaan barre weersomstandigheden

Start Tigerbalm strandloop

NOORDWIJK – Het waren de echte diehards die donderdagavond deelnamen aan de eerste van tien afleveringen van de Tigerbalm strandloop. ’s Middags had het nog geonweerd en de regen viel ook ’s avonds bij de start van de strandloop gestaag naar beneden. Toch waren er meer dan 200 mensen, jong en oud, die de grillen van de weergoden weerstonden en zich door het zand, water en regen worstelden om de eindstreep te halen.

Sander van Grinsven is pr-man van de strandloop. Staand onder een tentje vertelt hij: ‘Het waait niet en er is geen onweer, dus dat scheelt alweer. De deelnemers kunnen rennen over drie afstanden: 8 km, 4 km en 2 km, maar de laatste afstand is alleen voor kinderen onder de 12 jaar. Deelnemers kunnen tien keer meelopen en gaan voor het algemeen klassement, maar ze kunnen ook 1 keertje participeren. We hebben de buienradar in de gaten gehouden en zolang het niet onweert, gaat de strandloop gewoon door. Mocht het gaan bliksemen, dan roept de reddingsbrigade de deelnemers met een megafoon op om de dichtstbijzijnde strandtent te bezoeken.’ Een strandloop moet overigens niet onderschat worden, zo laat Van Grinsven weten: ‘Acht kilometer strand is moeilijker dan 10 km hardlopen op straat.’

Even verderop staat Ruud Zonneveld strekoefeningen te doen: ‘Mijn doel is om de wisselbeker mee naar huis te nemen.’ Mark (9), Bart (10) en Luuk (6) hebben deze ambitie nog niet: ‘We hebben nog niet eerder op het strand hardgelopen, maar het is een goede manier om onze conditie op peil te houden.’Ook Merel van der Bent (13) vond het wel leuk deel te nemen. ‘Ik ga voor de vier kilometer, want ik mocht de twee kilometerrace niet lopen vanwege mijn leeftijd.’

De moeder van Syb (7) zorgt ervoor dat haar zoon goed warm aan de race begint. ‘Vorig jaar deed hij mee aan een aantal strandlopen, maar hij had zich niet voor het algemeen klassement ingeschreven en kreeg daardoor geen T-shirt. Daar heeft hij het hele jaar van gebaald, dus dit jaar wil hij het T-shirt absoluut mee naar huis nemen.’

Wethouder Leendert de Lange (VVD) is ook deelnemer: ‘Ik loop zoveel mogelijk, want dat is echt mijn ding. Zo heb ik vorige week ook deelgenomen aan de halve marathon van Leiden. Met hardlopen kan ik lekker mijn hoofd leegmaken en hier aan het strand doe je dat in een prachtige omgeving. In een latere editie zal ik ook mijn collega’s meenemen, zodat ze deze ervaring kunnen meebeleven.’