Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juni 2007

“Ik kan goed met haar praten, maar zij zegt niets terug!”

Festival brengt kinderen uit alle werelddelen bij elkaar

NOORDWIJK – Tijdens het Kinderfestival schilderden honderd kinderen elkaars portretten, die samen met andere werkstukken aan de ‘ark van noahwijk’ werden opgehangen. Doel van dit door De Baak opgezette evenement was om de kinderen van de Noordwijkse School kennis te laten maken met de kinderen uit het asielzoekerscentrum in Schagen. Wethouder De Jong en de directeur van De Baak doopten de ark officieel en het pronkstuk werd zelfs toegevoegd aan de beeldenkunsttentoonstelling die op het strand plaatsvond.

Door Joep Derksen

De ark was slechts een van de onderdelen van het Kinderfestival, want de kinderen werden door de veertig vrijwilligers meegenomen naar het strand om zandkastelen te bouwen, ze kregen een lesje buikdansen en mochten samen muziek maken met behulp van lepels, bekers en blokjes. Saskia Fornier, programmamaker De Baak, legt uit: “Via briefcontact hebben de 50 kinderen van de Noordwijkse School al kennisgemaakt met de asielzoekende kinderen uit Schagen. Iedereen heeft zijn eigen buddy en vandaag trekken ze met elkaar op.” Haar college Janneke Kreek vult aan: “De ark staat symbool voor de reis die de kinderen nog moeten maken: letterlijk of figuurlijk.”

Aan een tafeltje zitten Eline en haar buddy Merjem elkaars portretten te schilderen. Hoe verloopt de communicatie met elkaar?, zo is de vraag. “Ik kan goed met haar praten, maar zij zegt niets terug!”, zo informeert Eline de verslaggever. Iets verderop zit vader Nayar Ahmad Butt te genieten van zijn drie zonen: “Na bijna acht jaar wachten vallen we gelukkig onder het generaal pardon en kunnen we hier voorgoed blijven. Daar ben ik erg blij mee, en de kinderen ook. En als de kinderen blij zijn, ben ik ook weer blij.”

Mehdi (6) en Arthur (8) laten hun schilderij zien voordat ze het aan de ark ophangen. “We hebben elkaars portret geschilderd en kunnen het goed met elkaar vinden”, zo vertelt Arthur. Blijven jullie na vandaag met elkaar in contact, bijvoorbeeld door het schrijven van brieven? “Ja, dat denk ik wel maar nu ga ik mijn schilderij ophangen”, antwoordt Mehdi, professioneel een einde makend aan het interview.