Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2007

Wethouder Brekelmans bepleit discussie over gratis parkeren

‘Alles doen om betaald parkeren te voorkomen’

Door Joep Derksen

LISSE – ‘Ik wil de discussie voeren over betaald parkeren in Lisse.’ Met deze woorden pakte wethouder Bas Brekelmans (VVD) de handschoen op van Ed Takken (D66), lid van de commissie Ruimte & Infrastructuur.

Takken vroeg tijdens de vergadering van 15 mei: ‘De discussie over de openingstijden van de Madelief brengt me op een punt, want de komende jaren krijgen we er een aantal – dure - parkeergarages bij. Wat gaan we doen met het huidige beleid van gratis parkeren? Handhaven we de blauwe kaart o stellen we een maximum in van twee uur gratis parkeren in een ondergrondse parkeergarage, zodat de mensen daarna bijvoorbeeld een euro per uur moeten betalen?’

Brekelmans antwoordde: ‘Er is niet gezegd dat in de parkeergarages gratis geparkeerd kan worden. Het zou heel goed zijn wanneer we met z’n allen nadenken over betaald parkeren in Lisse. Dat is een heikel punt bij winkeliersvereniging, maar deze discussie wil ik wel voeren. Niet alleen in het kader van de Madelief, maar ook Lissebreed.’

Persoonlijk
Na afloop van de vergadering stelde de wethouder: ‘Mijn persoonlijke mening is dat we alles moeten doen om te voorkomen dat in Lisse betaald parkeren wordt ingevoerd. Natuurlijk kost parkeren altijd geld, maar de vraag is wie het betaald. Als de projectontwikkelaar deze kosten voor zijn rekening neemt, vind ik dat prima, maar ik ben persoonlijk geen voorstander om het winkelend publiek deze lasten te laten dragen.’

Hij vervolgt: ‘De discussie over het parkeerbeleid is nu actueel omdat we parkeergarages krijgen bij de Hobaho, het CNB en het Raadhuisplein. Met behulp van het biedboek wordt duidelijk wat de exploitatielasten zijn en wie er voor deze kosten opdraaien. Ik vind het goed om ook het parkeerbeleid in deze discussie te zetten en te weten te komen wat Alverha hier van vindt. Ik ben zelf niet voor een beleid van betaald parkeren na de eerste twee uur, want juist ons beleid van niet betaald parkeren is een ‘unique selling point’ ten opzichte van omliggende gemeenten.,
'Vanuit economisch en perspectief opzicht zie ik Lisse graag als positieve uitzondering met een combinatie van leuke winkels, gratis parkeren en voldoende parkeerplekken. Natuurlijk is dan nodig om het gebruik van de blauwe zones goed te handhaven, maar daarvoor hebben we in de toekomst ook de BOA’s.’ Brekelmans besluit: ‘We moeten er alles aan doen om gratis parkeren te handhaven in de vier parkeergarages, maar ik wil weten hoe we dat kunnen bereiken.’