Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2007

‘Opera wordt zo toegankelijker voor een breder publiek’

Soapera aan Zee doet mensen genieten

NOORDWIJK – Een juweeltje van een voorstelling werd het publiek zondag 20 mei op de Emmaweg voorgeschoteld. In een ontspannen sfeer met prachtig weer genoten volwassenen en kinderen van een prachtig staaltje opera-uitvoering.

Als onderdeel van Opera aan Zee 2007 werd een soapera uitgevoerd door de solisten: Karin Strobos (mezzosopraan), Madieke Marjon (sopraan), Erik Slik (tenor) en Ernst Munneke (piano). Operawerkstukken van onder meer Mozart, Bernstein, Gershwin en Rossini waren te zien en te horen op het balkon van de Villa Aria. Het 100-koppige publiek genoot volop en dat was te merken aan het applaus dat tussen de verschillende uitvoeringen te horen was.

Talenten
Initiator van de Soapera is Lenny Vulperhorst en hij vertelt over zijn motivatie om in het midden van de jaren negentig dit project op te pakken: ‘Noordwijk als dorp met haar natuurlijke omgeving moet veel meer aan kunst en cultuur doen. Met dit evenement krijgen de mensen jaarlijks gratis de grote talenten van scholen en opleidingen te zien en te horen. Tegelijk kan dit jonge talent zich ontplooien en wordt opera toegankelijk gemaakt voor een breder publiek. Om te genieten van deze kunstvorm hoef je niet in een duur gebouw te zijn en het is ook niet alleen voor een chique publiek.’

Hij vervolgt: ‘Ik heb opera als luisteraar altijd al leuk gevonden en vind het leuk om ook andere mensen ermee in aanraking te laten komen. De toehoorders hoeven er niets voor te betalen, dus ze zullen er ook nooit spijt van krijgen om bij de voorstellingen aanwezig te zijn. Het is mijn hoop dat de mensen ongedwongen genieten, lachen en verrast worden door wat ze te zien en te horen krijgen.’

Fan
Wim Oostlander komt vaker naar de Soapera en geniet van de spontane en vrije optredens. ‘Je zit hier in de natuur en krijgt een kwaliteitskunstvorm te horen.’ Ook Leen Swen is hier niet voor de eerste keer: ‘Ik houd van opera en kom hier ieder jaar. De tenorzanger Eric ken ik persoonlijk en mijn vrouw en ik zijn al jaren fan van hem.’