Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 mei 2007

Boekenmarkt trekt duizenden bezoekers naar de kraampjes

WARMOND – Bezoekers uit de weide omgeving bezochten de meer dan 40 kraampjes vol met boeken, platen en ‘plat materiaal’, zoals oude tekeningen en geschriften. Het was weer een smulfeest voor literatuurofielen.
Organisator Matthieu Slingerland is blij met het succes van de boekenmarkt: ‘De belangstelling neemt jaar over jaar toe en de verhouding van kramen en bezoekers is goed. Ook de opstelling van de kraampjes: op en rond het dorpsplein, verhoogt de sfeer, omdat mensen langs elkaar heen schuifelen. Fijn is dat veel standhouders particulieren zijn en niet de professionele handelaren: zo kun je af en toe nog op iets heel bijzonders stuiten. In de loop der jaren is het aantal bezoekers dan ook flink gestegen en komen de mensen uit de hele regio naar Warmond. Zij weten dat we ieder jaar deze boekenmarkt op hemelvaartsdag organiseren, dus ook weer in 2008.’

Even verderop belt een bezoekster opgetogen haar man: ‘Ik sta hier op de boekenmarkt en zie de boekjes van “het kleine huis op de prairie”. Deel twee, drie en vier voor maar vijf euro! Zal ik ze kopen?” Na het fiat van haar eega verwisselden de exemplaren van eigenaar. Peter van de Berg uit Noordwijk is tevreden over zijn ‘vangsten’: ‘Ik heb diverse natuurboeken uit de serie “wilde planten” kunnen vinden.’ Enkele kraampjes richting dorpsplein staat Ria van de Berg (geen familie) uit Sassenheim: ‘Ik zag dit vegetarische kookboek. Zelf eet ik vlees, maar we hebben vegetarische kennissen en als ze bij ons langskomen kan ik met dit kookboek een lekkere maaltijd voor hen koken’

Pinkeltje

Roel van Leeuwen is naarstig op zoek naar “Het aanzien van 1950”: ‘Daar staat een foto van mijn broer in die de toentertijd grootste kabeljauw had gevangen.’ De vierjarige Vicky roept opgetogen naar haar oma: ‘Kijk, ik heb een boek van Pinkeltje gekocht!’ Ook waren er bekende Teylingers te zien op de markt. Politicus Ard van der Steur stond achter een kraam met maar een doelstelling: alle boeken te verkopen. ‘Alles moet weg, want ik heb nog pijn in de rug van het sjouwen van deze spullen naar de kraam toe’, lacht hij. Ook burgemeester Schelberg genoot zichtbaar van de sfeer op de boekenmarkt.

1 Comments:

At 9:11 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heel leuk artikel, Joep. Ben er blij mee dat je aandacht aan de boekenmarkt besteed hebt. Jammer was dat de middag "in het water viel". Toch een aardige dag geweest met enthousiaste boekenfanaten aan de kraam',
Groet, Matthieu Slingerland

 

Een reactie posten

<< Home