Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 april 2007

Officiële opening twee locaties Het Raamwerk

Teylingen – Wethouder Gerrit van der Meer opende onder grote belangstelling op donderdag 19 april twee nieuwe locaties van Het Raamwerk in Sassenheim. In het gebouw aan de Tolhuisstraat kunnen kinderen en volwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking werkzaamheden verrichten of op een andere manier de dag besteden. In de negen appartementen aan het Voorhavenkwartier wonen enkele van deze noeste werkers.

door Joep Derksen
Nico Koutstaal, hoofd dagbesteding van Het Raamwerk, vertelt over de weg die leidde tot dit feestelijke moment: “Van oorsprong zijn we een dagcentrum voor volwassenen, maar sinds 2000 hebben we onze activiteiten kleinschalig uitgebreid in de regio. Al enkele jaren waren we op zoek naar een nieuw pand en dit gebouw aan de Tolhuisstraat is nu een half jaar in ons bezit. Het is een dagbestedingplek waar 35 volwassenen en kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking werken of zich anderszins vermaken.”

De opening van het gebouw past in de lange termijnvisie van Het Raamwerk, zo legt Koutstaal uit: “We willen de mensen op het gebied van wonen en integreren een plek geven in de samenleving. Dat is ons hoogste doel. Ik zit al vanaf 1973 in de zorg en voel me persoonlijk betrokken bij mensen met een verstandelijke beperking. Het is goed om de mensen zelf de dingen te laten doen en hen daarbij te ondersteunen.”

Gerrit Brouwer is een van de mensen die valt onder Het Raamwerk. “Het is hier heel fijn en ik doe allerlei inpakwerk. Zo stop ik buisjes in dozen. Vanaf december werk ik hier met alleen maar leuke mensen.”

Op dat moment komt de wethouder aanlopen: “Ik mag de opening komen doen, hebben ze me verteld”, roept hij vrolijk. Van der Meer is een groot voorstander van het zelfstandig wonen van de mensen die aan Het Raamwerk gelieerd zijn. “Onlangs is er een discussie ontstaan over de kwestie of het wel zo goed is dat mensen met een beperking tussen niet-beperkten zoals u en ik komen wonen. Ik ben van mening dat het een heel goede zaak is wanneer een integratie in de woonwijken komt, maar dan wel op basis van vrijwilligheid. Je moet onze beperkte medemens niet dwingen en hen de vrijheid geven om wel of niet voor zo’n concept te kiezen. Een project als dit heeft met die keuzevrijheid absoluut de toekomst!”

Voor meer informatie:
www.hetraamwerk.nl