Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2007

Noordwijk Marketing moet dalende toeristenaantallen keren

Nieuwe stichting vóór kwaliteit en tegen ‘free riders’

Noordwijk – De gemeente en een deel van het bedrijfsleven hebben de handen ineengeslagen om de dalende toeristenaantallen tegen te gaan. Op 20 april presenteerde de Stichting Noordwijk Marketing (SNM) zich als het orgaan dat een gestroomlijnd programma gaat opzetten, waardoor Noordwijk zich met een uniform promotiebeleid kan presenteren. Dit zal gevolgen hebben voor ondernemers en organisatoren, zo maakte wethouder Leendert de Lange bekend: “We willen af van de ondernemers die wel baat hebben bij extra toeristen, maar geen lid zijn van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging, de zogeheten free riders. Ook bekijken we de meerwaarde van grootschalige popconcerten die op het strand georganiseerd worden.”
Tachtig bedrijven dragen nu al financieel bij aan SNM, om marktbewerking en promotionele activiteiten op te zetten. De website die Noordwijk internationaal op de kaart moet zetten is:
www.noordwijk.info, die vanaf 30 april in de digitale lucht is. Op deze site maken websurfers kennis met de achtergrond van Noordwijk, krijgen praktische informatie over vervoersmogelijkheden, het strand, de historische dorpskern en bekende Noordwijkers. Ook kunnen later dit jaar kamers geboekt worden via de website.

Bestuursvoorzitter Henk Kok verwoordt het als volgt: “We willen de kant op van kwalitatieve groei van het toerisme, waarbij Natuurlijk Noordwijk een van de insteken is. Het is belangrijk dat wij een consistent en consequent beleid hebben ten aanzien van Noordwijk’s positie, klanten en aanbod van producten en diensten. Dit beleid moet goed afgestemd zijn met de gemeente en ik vind het daarom getuigen van consistent beleid dat de overheid ook deelneemt in dit initiatief op marketinggebied.”

Wethouder Leendert de Lange is ook vol vertrouwen over het succes van Noordwijk Marketing: “Het is een natuurlijke beweging om als gemeente samen met de congreshotels en Noordwijkse bedrijven dit aan te pakken. We willen de plaats als geheel promoten: Noordwijk aan Zee als badplaats voor zonnige dagen en Noordwijk Binnen als cultuurhistorisch centrum op bewolkte dagen. Maar ook zetten we Noordwijk als vestigingsplaats voor bedrijven meer op de kaart.”

Kwaliteit

De rol van SNM moet niet onderschat worden. Op middellange termijn, zo is de verwachting, zullen alle promotionele activiteiten onder het beheer van deze stichting vallen. “Het doel is te komen tot een faciliterende organisatie die alles op het gebied van evenementen bij elkaar brengt. Zo kom je tot een bredere promotie van Noordwijk,” legt de wethouder uit. “Hiermee hangt samen dat we gaan bekijken welke activiteiten een meerwaarde hebben voor onze plaats. Dit jaar zullen de evenementenorganisatoren nog niet veel merken, maar er komt een moment waarop we kritisch kijken naar de kwaliteit van de evenementen om Noordwijk op de toeristische kaart te zetten.” Hij stelt zichzelf de retorische vraag: “Zitten we te wachten op grootschalige popconcerten op het strand of zetten we in op meer voor de hand liggende activiteiten zoals culturele evenementen, natuurwandelingen en nordic walking events?”

Ook is het volgens de wethouder hoog tijd om de free riders aan te pakken: “Ik wil nog even wachten op het overleg van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging later deze week, maar wil snel komen met een actieplan om ervoor te zorgen dat alle ondernemers gelijk delen in de investeringen voor een betere toeristische plaats. Hierbij kijk ik naar een collectieve fondsvorming, waarbij de gemeente zal opereren als incassobureau om de gelden voor het fonds binnen te halen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de betalende ondernemers hebben niet meer de frustratie dat anderen gratis meerijden en de free riders voldoen tegelijkertijd aan hun verplichtingen.”

De Lange besluit: “We willen meer toeristen naar Noordwijk laten komen, wat gunstig is voor de inwoners en de bedrijven. Onze slogan is dan ook niet voor niets: ‘Iedereen baat bij de badplaats’.”