Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2007

“Karakter oude dorp moet koste wat kost bewaard blijven”

Wim Hekkens wint Jan Kloos Prijs 2007

Noordwijk – De 82-jarige Wim Hekkens is de elfde winnaar van de Jan Kloosprijs, een prijs die jaarlijks wordt gegeven aan een Noordwijker die de Noordwijkse historie beschrijft en toegankelijk maakt voor een breder publiek. De winnaar dankt zijn uitverkiezing onder meer aan de uitgifte van het boek ‘Van karrenspoor tot Klinkerweg’, maar ongetwijfeld heeft zijn hoofdredacteurschap van Kernpunten, het magazine van De Oude Dorpskern, waar hij nog altijd voorzitter van is. “Maar aan het eind van dit jaar stop ik echt!”

door Joep Derksen

De Jan Kloosprijs is vernoemd naar de in 1938 overleden schrijver en historicus Jan Kloos en is ingesteld voor mensen die zich verdienstelijk maken voor de historie van Noordwijk. Op de avond van de uitreiking zag Wim plotseling zijn kinderen staan en op dat moment was het niet helemaal meer een verrassing dat hij deze prestigieuze prijs zou winnen. Tijdens de toespraak werd hem duidelijk dat zijn voorzitterschap, het werk aan Kernpunten en het boek ‘Van karrenspoor tot Klinkerweg’ hem tot de winnaar van de Jan Kloosprijs maakten.

Over de gevoelens die door hem raasden vertelt hij: “Ik voelde me zeer vereerd dat men vond dat ik voor deze prijs in aanmerking kwam en ben er best happy mee. Maar ik doe mijn activiteiten niet voor die prijs, als dat zo was dan zou je er niet aan moeten beginnen. Maar trots ben ik wel ja, het is toch een erkenning voor het werk dat je in de loop der jaren hebt gedaan.

Hekkens laat zich uit over zijn toekomstplannen: “Met Jeroen Salman ben ik nu aan een nieuw boek bezig over de geschiedenis van Noordwijk. Dit boek willen we afkrijgen en dan is het voorlopig welletjes. Later dit jaar verhuis ik met mijn vrouw naar Warmond. Als het ons gegeven is, gaan we nog jaren in goede gezondheid genieten, aan sport doen, reizen, optrekken met de familie en ja, ook een beetje rondneuzen.”

Voor Noordwijk heeft hij een wens: “Laat het typische Noordwijkse karakter bewaard blijven en zorg dat het niet een al te moderne en trendy badplaats wordt. Kijk maar eens naar Noordwijk-Binnen: dat is nog altijd een oase van rust, in tegenstelling tot Noordwijk aan Zee. Je moet in de oude dorpskern geen gigantische hoogbouw plaatsen, want dat past daar ook niet. Gelukkig zien de bestuurders dit de laatste jaren ook in, maar het zou me heel lief zijn als alle mensen zich meer betrokken zouden voelen bij Noordwijk zelf. Activiteiten van De Oude Kern zoals de kerstmarkt, dorpsmarkt en de najaarslezingen dragen hier aan bij, maar het karakter van het oude dorp moet koste wat het kost bewaard blijven.”

Hekkens is optimistisch: “Ik heb er vertrouwen in dat de geest de goede kant op gaat. De Kloosprijs speelt hier ook een nadrukkelijke rol in, want zij stimuleert het bewaren en bewaken van de historie van Noordwijk. Gelukkig bestaat er een vrij grote belangstelling voor de Noordwijkse historie.”

De Jan Kloosprijs is een gouden vulpen en Hekkens heeft er al gebruik van gemaakt. “De pen doet het uitstekend en een goede vriendin in Groningen die mij feliciteerde heb ik met die pen een bedankkaartje geschreven.”