Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 april 2007

“Heerlijk om weer eens buiten te schilderen”

Schilders nemen middagje voor zichzelf

Teylingen/Lisse - Vier (inter)nationaal vermaarde schilders namen een paar uurtjes voor zichzelf en schilderden het bollenlandschap. Hans de Jong, André Balyon, Simon Balyon en Hans van Moerkerken kwamen op de grens van Lisse en Teylingen bijeen om de kleurenpracht op linnen doeken tot leven te laten komen.

door Joep Derksen

De broers Balyon zijn beide bezig met het opzetten van een panorama in Panorama Tulipland. De Jong schildert al 54 jaar en in juni opent hij een galerie op diezelfde locatie. Van Moerkerken heeft al een aantal schilderijen samen met André Balyon gemaakt en ze zijn goede vrienden. De Jong houdt van schilderen met heel zijn lijf: “Als een van de weinige echte bollenschilders die de doeken maakt terwijl hij in de natuur staat, ben ik gek op het vak. De mensen hoeven mijn werk niet mooi te vinden. Sterker nog, dat beschouw ik als een compliment, want mensen moeten kunst niet kunnen snappen.”

Hans van Moerkerken schildert op wat kleinere plankjes: “Ik kon zo snel niet wat anders vinden, maar dit gaat prima”, lacht hij en legt uit: “Ik schilder heel veel landschappen, je kunt wel zeggen dat dit mijn specialiteit is.” Terwijl hij een rode kleur selecteert van zijn palet verhaalt Van Moerkerken over zijn samenwerking met de maker van het panorama Big Sur. “We schilderen al meer dan 20 jaar samen en sommige van onze schilderijen hebben twee handtekeningen. In een gekke bui hebben ze met z’n tweeën een keer een schilderij in zestig minuten gemaakt: om en om 10 minuten. Dit werk werd binnen twee dagen voor 3.000 euro gekocht door een Amerikaanse opperrechter.”

China

André Balyon heeft zijn linkerhand in zijn broekzak en schildert losjes met zijn rechterhand en zucht diep. “De afgelopen zes weken heb ik me letterlijk in de rondte gewerkt en ik was hier echt aan toe. Het is heerlijk om weer buiten te schilderen, wetende dat het werk nu af is. Ik ben blij te melden dat het Big Sur waarschijnlijk ook naar China gaat na voltooiing van de expositie in Voorhout.” Zijn broer Simon is bezig met plannen voor het maken van een Panorama Winterland, dat hij eind dit jaar wil voltooien. “Ik weet absoluut niet waar ik aan begin en dat is misschien maar beter ook!”, lacht hij. “De opzet voor het Winterland is dat ik als basis neem een eilandje omringd door een grote plas water, met een rietkraag. Het wordt een open landschap met niet echt veel typische Bollenstreekdingetjes erin.”