Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 maart 2007

‘Ze zitten op me te wachten, schoon drinkwater is belangrijk’

Student helpt Kenianen met zuiveren drinkwater

Warmond – Robbert Ramak (22) is derdejaars student laboratoriumtechniek aan de Hogeschool Leiden en staat voor een periode die zijn leven drastisch kan beïnvloeden. Samen met drie medestudenten reist hij op 7 mei af naar het plaatsje Kitui in Kenia om de mensen te helpen schoon water te krijgen. De stichting Ex-change helpt mee dammen aan te leggen om regenwater op te vangen, waterputten te slaan en primitieve stroomvoorzieningen aan te leggen. Het grootste deel van Robbert’s activiteiten zal echter zijn om de mensen daar te leren filters te maken die het water zuiveren, met behulp van de Keniaanse natuurlijke bronnen: zand en planten.

Door Joep Derksen

‘Het eerste probleem is al boven water gekomen’, vertelt Robbert. ‘De planten die het meest geschikt zijn om als filter te dienen voor waterzuivering worden in Kenia als behekst gezien. De lokale bevolking wil deze planten niet in huis hebben.’ De student heeft er zin in: ‘We verblijven drie maanden in het dorp dat bijna vier uur rijden is van de hoofdstad Mombassa. Al eerder zijn studententeams naar deze regio gegaan om de lokale bevolking te helpen. Ze vonden het allemaal een superervaring, op een meisje na die al heel snel weer terug wilde. Ze miste haar Duo Penotti chocoladepasta.’

Bananenbier

Robbert gaat de waterputten in de regio testen en leidt hiervoor drie lokale studenten op; zijn ‘buddy’s’. ‘De mensen daar weten helemaal niets van parasitologie en ik kan hen veel leren, want ik laat hen proefjes zien die ik al in het eerste jaar van mijn studie heb gedaan’, zegt hij met overtuiging. Toch is hij wel een beetje zenuwachtig: ‘Je weet toch niet wat er precies gaat gebeuren. Als ik naar de wc wil, moet ik een gat in de grond graven en om te douchen, moet ik eerst het water opwarmen in een pan.’ Hij spreekt nog geen woord Swahili, maar had al gehoord dat er alcoholische versnaperingen zijn: ‘Ze hebben daar bananenbier. Ik neem aan dat die bananen gegist worden en dat daar het bier van wordt gemaakt.’

Robbert is een bekende in Warmond, geeft les aan de jongste voetballertjes van Warmunda en staat mensen met raad en daad bij. Als onderdeel van het leerproject moet hij minimaal 1.000 euro inzamelen om allerlei attributen aan te schaffen, zoals glazen pipetten, microscopen en scheppen voor het landbouwteam. Hij vraagt zijn vrienden dan ook om regelmatig een biertje te laten staan en dat uitgespaarde geld te storten op bankrekeningnummer 122615093. Uiteraard zijn spontane donaties van anderen ook welkom. Het uiteindelijke ingezamelde bedrag wordt door ICCO verdubbeld.

De student verricht met zijn reis toch ontwikkelingswerk. Waarom doet hij dat? ‘Het is mooi dit te kunnen doen, om je westerse kennis direct over te dragen op de mensen. Het is een unieke ervaring die ik niet vaak mee maak en tegelijkertijd goed voor mijn curriculum vitae. Ik hoop te bereiken dat de mensen zelfstandig kunnen werken, zodat ik de laatste paar weken niets hoef te doen. Ze zitten op me te wachten, want schoon drinkwater is heel belangrijk: die mensen hebben het nodig.’

Shock

Hij bereidt zich gedegen voor: ‘Ik probeer van alles over Kenia te lezen en praat met mijn voorgangers over hun ervaring. Je moet ook niet zonder voorkennis naar dat land gaan, want dat wordt een shock en je moet ook niet vies zijn van de dingen.’ Een advies neemt hij zich ter harte: ‘Je kunt daar de mensen niet altijd een hand geven, dus dan kun je hen het beste bij de pols grijpen. Veel inwoners hebben aids en allerlei vormen van infecties, dus als je ze niet bij de hand vastpakt, is het minder gevaarlijk.’

Robbert brengt een tweewekelijkse nieuwsbrief uit, die op zijn website te volgen is:
http://robbertnaarkenia.hoeij.com.