Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 januari 2007

“Eén en al hobbel”

Volop klachten over fietspad langs Leidsevaart

Teylingen – Na acht weken konden de fietsers tussen Oegstgeest en Noordwijk eindelijk weer gebruik maken van het fietspad langs de N444, beter bekend als de Leidsevaart. Het eindresultaat valt velen tegen. De eerste klachtenbrief ligt al bij de Provincie en de gemeente Teylingen en navraag bij gebruikers van het fietspad zelf levert ook een weinig rooskleurig beeld op.

door Joep Derksen

Yvonne Warmerdam uit Oegstgeest gebruikt het fietspad vier keer per week en zwengelde de discussie aan: “Mijn opluchting over het feit dat het fietspad na acht weken eindelijk klaar was, is omgeslagen in frustratie en ongerustheid. Een aantal jaren geleden is dit deel van het fietspad ook al opnieuw bestraat, door 1 enkele man: het fietspad lag er toen weer helemaal glad en strak bij (bij deze alsnog hulde aan deze man!). Mijn frustratie komt dan ook voort uit het feit dat het fietspad deze keer ontzettend slecht bestraat is: het is een en al hobbel. Ik ben dan ook van mening dat de geleverde (non-)kwaliteit van dit project, waar veel geld aan is besteed, niet geaccepteerd zou mogen worden.”

Ook de weg zelf vindt Warmerdam gevaarlijk: “Deze is nog steeds vrij smal voor twee elkaar passerende bussen of vrachtauto’s. Er ligt nu een nog minimaler strookje tussen weg en fietspad van circa 80 cm en daardoor wordt het voor fietsers nu nog gevaarlijker dan het al was. Ik schrik van de grote hoeveelheid bandensporen naast het asfalt en op het pad zelf. Iemand is al dwars door het heggetje gereden.”

Vangrail

Ze is duidelijk over haar wensen: “Ik wil dat men bij werkzaamheden meer rekening houdt met de fietsers. Als je ons serieus neemt, dan bestraat je het goed. Ik snap ook niet waarom ze het niet geasfalteerd hebben. De hele weg heeft open gelegen en dit was je kans geweest. Om ongelukken te voorkomen moet er als het aan mij ligt een vangrail geplaatst worden tussen het fietspad en de weg op het gedeelte Nagelbrug – afslag Voorhout. Bovendien moet het pad opnieuw bestraat worden.”

Ze krijgt steun van andere fietsers langs de Leidsevaart die gevraagd wordt naar hun mening. Marloes Witteveen, scholiere, is het hartgrondig met de klaagster eens: “Er is niet veel verbeterd met die werkzaamheden. Het pad is niet glad en ik had liever asfalt gehad. Het is jammer dat ik zo’n lange periode heb moeten omfietsen en dat dit het resultaat is.” Ook Lisa Poot moppert: “Er is niets verbeterd en het pad is precies hetzelfde als eerst. Ze hadden dat gewoon moeten asfalteren!”

Huub de Reus is iets genuanceerder: “Ik fiets hier al 30 jaar en regelmatig wordt dit pad aangepakt, maar iedere keer gebeurt het dat er een vrachtwagen over het fietspad gaat en dan liggen de tegels weer scheef. Zoals het pad er nu bij ligt, mogen we niet mopperen.” De jeugdige Rick van der Zalm woont op een boerderij aan het fietspad. Hij vertelt: “Het pad is alleen maar slechter geworden en hobbelt veel meer dan voor de reconstructie. Bij de gedeelten waar ze klinkers hebben gelegd, is het net of je een drempel overgaat, zo ben je aan het schudden.”

De Provincie Zuid Holland en de gemeente Teylingen konden nog geen commentaar geven, maar dit verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd!