Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 december 2006

Opfriscursus verkeer 50-plussers

Teylingen – De Ouderenbond en de Stichting Coördinatie Ouderen Noordwijk hebben enige tijd geleden het initiatief genomen om verkeerslessen voor 50-plussers te geven. De man die deze ‘Opfriscursus’ heeft uitgedacht en opgezet is Cor Baljeu. Het project is zeer succesvol, want ondertussen zijn al 10 cursussen gegeven door de hele Bollenstreek. Ook in Teylingen kunnen de mensen binnenkort hun verkeerskennis opfrissen.
Baljeu vertelt: ‘Mijn motivatie om deze opfriscursus op te zetten werd versterkt door een CD-rom die ik van mijn dochter kreeg. Daarop stond een aantal examens met 50 vragen voor het rijbewijs B. Ik maakte erg veel fouten, waardoor ik van mezelf vond dat ik wel aan de studie moest.’

Tijdens de cursus, waarbij gebruik gemaakt wordt van een PowerPoint presentatie, wordt vooral aandacht gegeven aan de regels die zijn veranderd in 1991: het jaar waarop het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is ingevoerd. Veel tijd neemt de cursus niet in beslag: drie lessen van twee uur, meestal met een tussenruimte van een week is het enige dat de deelnemers hoeven te volgen. De eerste les is een algemene inleiding waarin de grondbeginselen van het verkeer aan bod komen, de plaats op de weg van allerlei voertuigen, en dergelijke.

Proefexamen

De tweede les gaat over het stopverbod, het parkeerverbod en de voorrangsregels, waarbij ook de rotonde aan de orde komt. De derde les begint bij de autogordels en vervolgt met het inhalen en de regels voor de auto(snel)wegen. De cursus wordt afgesloten met een proefexamen van 50 vragen op CD-rom, uiteraard zonder consequenties voor de cursisten.

Baljeu: ‘Op 10 oktober 2005 heb ik de eerste cursus gegeven in Noordwijk, gevolgd door cursussen in Noordwijkhout, De Zilk, Katwijk, Rijnsburg en Lisse. Inmiddels heb ik assistentie gekregen van een oud-collega van politie, Hans Duijndam, waardoor de belasting niet te zwaar wordt. Op dit moment zijn wij bezig met de tweede cursus in Lisse (en de tiende cursus in totaal!). Vanwege de grote belangstelling zal de derde cursus in Lisse van start gaan op 4 december. Deze cursussen zijn volgeboekt en er is ook alweer een wachtlijst.’

‘In 2007 beginnen we aan onze volgende cursus op maandag 15 januari van 14 - 16 uur, (gevolgd door 22 en 29 januari) in gebouw Rijnweide te Valkenburg. Deze cursus wordt georganiseerd door de Stichting Welzijn Ouderen KRV, telefoon 071-4016347. Ik weet niet wanneer de inschrijving voor deze cursus begint, maar de mensen kunnen zich al wel vast aanmelden.’

Ook de oudere inwoners van Teylingen krijgen de mogelijkheid om de opfriscursus te volgen. Stichting Welzijn Ouderen Teylingen (SWOT) zal in februari of maart 2007 een cursus verzorgen. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de SWOT: J.P. Gouveneurlaan 40b, 2171 ER Sassenheim, tel. 0252-231805.