Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 augustus 2006

'Het is een terechte actie om zo tot een brede samenstelling te komen'

Huidig lid De Boer content met aanpak Monumentencommissie

Lisse – ‘Ik neem met een goed geweten afscheid.’ Dat stelt Hildebrand de Boer, een van de huidige leden van de Monumentencommissie, die per 1 september verandert. Hij vindt vier jaar zitting hebben in het orgaan genoeg en voelt zich niet ongemakkelijk naar aanleiding van de besluitvorming rond de nieuwe samenstelling. ‘In 2002 werden de leden van de commissie nog benoemd, maar het college heeft gewoon de vrijheid om via andere manieren nieuwe mensen te krijgen.’

Joep Derksen

‘Op het moment dat mij gevraagd werd of ik wilde blijven, twijfelde ik' bekent De Boer. 'Omdat ik het heel druk kreeg en andere dingen liet prevaleren, heb ik besloten om niet door te gaan met de monumentencommissie. Wat betreft de keuze van het college, kan ik zeggen, dat de gemeente de opvolging voortvarend heeft aangepakt. Ik vind het een terechte actie om zo tot een mooie brede samenstelling te komen. Maar voor Wim Bosch is de uitkomst wel teleurstellend. Zakelijk gezien vind ik het echter veel belangrijker hoe de commissie wordt samengesteld.
Zijn er verschillende invalshoeken aanwezig? Zijn de leden deskundig, breed georiënteerd en afkomstig van plaatselijke historische verenigingen? Dat is waar het om gaat.


De geselecteerde personen ken ik niet. Wel vind ik het jammer dat de VOL niet in directe zin betrokken zal zijn bij de commissie. Er is veel kennis aanwezig bij een aantal VOL-leden in het bijzonder. Het is heel goed om van deze kennis gebruik te maken. Oud Lisse is toch een vereniging die haar kennis altijd beschikbaar heeft wil stellen. Ik hoop dan ook dat ze bereid blijven deze kennis over te dragen, want de VOL had altijd een positieve insteek. In de vier jaar dat ik bij de commissie zat, was men altijd buitengewoon coöperatief met het monumentenbeleid in Lisse en dat is een positieve zaak .Ik hoop dat ondanks de verschuivingen die inzet van VOL toch kan worden gewaarborgd.

Advies

Als advies voor de nieuwe leden van de monumentencommissie wil De Boer het volgende nog kwijt: ‘Voor het centrum en haar omgeving van Lisse wordt een inhaalslag gemaakt. De negatieve ontwikkelingen uit de afgelopen 20 -30 jaar worden nu deels hersteld: daar wordt aan gewerkt. In deze dynamische gemeente werken mensen hard en leunen niet achterover. Soms wordt er echter te veel in geld gerekend en te weinig in toekomstkwaliteit. Ons cultuur is de basis van wat er is en wat er was. Allerlei kleinschalige belangrijke gebouwtjes en structuurtjes moet je koesteren. Bijvoorbeeld het Hofje aan de Kanaalstraat. Het risico is dat hier uiteindelijk de beuk in gaat. Het leuke van ons centrumgebied is, dat er uit alle periodes wat te vinden is. De wortels houden pas op bij het moment dat de Kanaalstraat ontstond. Je hebt nog steeds gebouwen uit die tijd die er redelijk goed uitzien, aangevuld met stukken groen.’

De Boer vervolgt: ‘Als je op zo’n plek een redelijk groot gebouw neergezet, wordt een partij er tijdelijk financieel beter op wordt. Maar Lisse wordt financieel minder aantrekkelijk omdat er minder toeristen zullen komen om Lisse te bekijken. En vergis je niet, want er komen veel mensen van buiten Lisse om de gebouwen te bezichtigen! Het gaat om de kwaliteit en de diversiteit van deze kwaliteit. Monumenten zijn daar heel belangrijke steunpilaren voor. Dat belang gaat veel verder dan het gebouw zelf. Er is ook economisch belang, namelijk de aantrekkelijkheid van het dorpscentrum. Ik hoop dat op basis van de nieuwe monumentennota, het daarop afgestemde beleid succesvol zal zijn.’