Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 juni 2006

Grote opkomst bij informatiemiddag appartementen HerenStaete

Luxe appartementengebouwen in 2008 gereed

Voorhout – Meer dan 150 geïnteresseerden bezochten restaurant Boerhaave om zich te laten informeren over de nieuw te bouwen appartementen: in totaal 83 koopwoningen en 43 huurwoningen. Hoewel de officiële start van de bijeenkomst pas om 11:00 uur was, waren de eersten al een uur eerder in het restaurant. Onder het genot van een kopje koffie en petit fours met de opdruk ‘Timpaan’ bekeken de bezoekers de 10 borden waarop informatie over de appartementen was geplaatst.

door Joep Derksen

Jaap Zwart, Algemeen Directeur van projectontwikkelaar Timpaan, was zeer tevreden over de opkomst. “Als je ziet hoeveel mensen hier zijn, dan blijkt wel dat dit project voldoet aan de lokale behoefte. Het is een goed besluit geweest van zowel gemeente als de deelnemende bedrijven om dit op te zetten. Ik heb met veel Voorhouters en Sassenheimers gesproken, maar ook uit andere gemeenten zijn de mensen hier naar toe gekomen.”

Max Sedelaar, de Voorhoutse makelaar die betrokken is bij het hele project, is zeer enthousiast over de belangstelling. “De HerenStaete is een project waar door de vergrijzing veel vraag naar is.” De heer Zwart haakt hier op in: “Herenstaete bestaat uit drie luxe appartementengebouwen met de klinkende namen Boerhaave, Clusius en Linnaeus. Deze woningen zijn voor mensen van alle leeftijden. De toekomstige bewoners zullen midden in het centrum zitten, hebben winkels vlakbij, de Boerhaavetuin zit in de buurt en bovendien wordt er uitgebreid zorg aangeboden. Deze zorg is overigens niet alleen voor de bewoners, maar alle andere Voorhouters kunnen er ook gebruik van maken.”

Iedere bezoeker kon een aanmeldingsformulier voor de koopappartementen meenemen naar huis. Als deze formulieren voor 19 juni aanstaande volledig ingevuld zijn en opgestuurd zijn naar Max Sedelaar Makelaars in Voorhout. Vervolgens zal een loting bepalen wie in eerste instantie aanspraak kan maken op een koopwoning. Er zijn twee rondes voor de loting. De mensen die ouder zijn dan 55 komen als eerste in aanmerking voor een koopwoning. Als er dan nog appartementen over zijn, worden deze verdeeld over de jongeren.

De huurappartementen zijn in principe bestemd voor de voormalige Agnesbewoners. Degenen die vanaf 2008 nog zelfstandig kunnen wonen, kunnen dan hun appartementen uitzoeken. De overigen worden volledig opgevangen in het zorgdeel van de HerenStaete. Mochten er toch appartementen overblijven, dan worden deze via Trias verhuurd. Het advies dat vele bezoekers te horen kregen was dan ook om zich in ieder geval in te schrijven bij Trias voor deze huurappartementen. Onder het motto: baadt het niet, dan schaadt het niet.

Reacties bezoekers

Aan een van de tafeltjes staat een bezoekster met een kop koffie in de ene hand en een brochure in de andere hand. Ze vertelt: “Het ziet er wel leuk uit, maar in sommige appartementen zou ik niet willen wonen, want die hebben veel te weinig ramen.” Vervolgens kijkt ze om haar heen en fluistert bijna: “Ik zie wel heel veel oude mensen!” Toch overweegt de geboren Sassemer in een van de appartementen te gaan wonen. “Mijn man en ik hebben een grote tuin, maar komen er niet aan toe deze goed te onderhouden. We willen meer reizen en minder onderhoud hebben aan het huis, dus een appartement is voor ons een goed alternatief.

Een Voorhoutse geeft haar mening: “Mijn man is vorig jaar overleden. Kort voor zijn dood zei hij tegen me: “Houd dat project in de gaten!” Ik woon nu te groot in mijn koopwoning en wil wat kleiner wonen. Het ziet er zeker interessant uit, maar ik ga de informatie eerst even op mijn gemak thuis doorlezen, voor ik een beslissing neem.

Een van de bezoekers merkt op dat het gebouw vijf verdiepingen heeft, terwijl vorig jaar gesproken werd over vier verdiepingen. Het antwoord van de heer Zwart is kort en duidelijk: “De afgegeven bouwvergunning is conform wat in de gemeenteraad is besloten.” De verantwoordelijk wethouder, Leo van der Zon, bevestigde dit desgevraagd.